Proloog

Vandaag, 11 juni, verzamelen de 73 equipes die hebben ingeschreven voor de 27e Europarit zich in Belgirate, waar ze zich vanaf half acht kunnen melden bij de documentencontrole bij Hotel Villa Carlotta. Daar worden ook de rallyborden, en de verplichte reclamestickers uitgereikt en worden de auto´s gekeurd. De equipes die woensdag vertrokken vanuit Nederland kregen in Duitsland te maken met files vanwege opruim werkzaamheden van omgewaaide bomen. Ook was er in het Ruhrgebied veel vrachtverkeer.

Equipe 28, Boudewijn en Hanneke Machielsen, gingen woensdagmorgen voor de tweede keer op pad, want  maandag zijn ze na 160 kilometer gestrand met een defecte brandstofpomp. Door de drukte komen de laatste deelnemers wat later aan in Belgirate. Enkele equipes beplakken onderweg tijdens een tankpauze de auto om ´s avonds snel te kunnen keuren.

Onderweg werd druk gecontroleerd. Equipe Machielsen – Nijeboer werd aan de kant gezet en zelfs de motorkap moest open. Waarschijnlijk verwachte men onder de enorme kap wat smokkelaar aan te trefen maar de ruimte werd volledig opgevuld door de V-8 motor. Ook euipe 67, de broers Kleine Toereers, met hun BMW M3 GSL en equipe 68, Bart Braakhuis / Jorrit Kroeze met de BMW 735i werden bij Basel aan de kant gezet bij de grenscontrole.

Ook het Wierdense equipe Verver/Pape was bij de grens aan de beurt. Hun auto werd geheel uitgekamd en de mondvoorraad bierblikjes werd als smokkelwaar bestempeld. Per persoon was invoer van slechts 2 liter toegestaan en hen werd een flinke bedrag aan accijns in rekening gebracht. Met veel overredingskracht lukte het hen zonder te betalen verder te mogen rijden.

In Belgirate werd ook nog een klein feestje gevierd, want Wilma Post de navigatrice van equipe 43 was namelijk deze dag jarig. De organisatie verraste haar met een klein presentje.

      


Het is altijd spannend voor de organisatie of iedereen zal arriveren bij de startlocatie. Met name equipe 15, Backx/Backx was een onzekere factor. Marijn Backx merkte tijdens de instructie avond tot zijn grote schrik dat zijn paspoort op de Russische ambassade lag voor een visum aanvraag. Gelukkig waren hij en zijn dochter Marleen wel bij de start aanwezig. Goede contacten op het stadhuis van Almelo hadden voor hem een reserve paspoort weten te regelen.

    


Harrie Hannink, de helft van equipe 10, was ook in Italië aanwezig, maar hij kwam zonder navigator omdat zijn zoon plotseling andere verplichtingen had. Na enig overleg besloot Harrie om alleen van start te gaan en achter een ander Burton equipe aan te rijden. Voor zover nu kan worden bekeken zullen morgenvroeg alle 73 equipes van start gaan voor de eerste etappe van de Europarit 2014.

Terug naar overzicht