Etappe 2

Op 13 juni 2014 is de tweede etappe van de Europarit 2014 gestart. Ondanks de late finishtijd voor de sportklassers vanuit de avondetappe tijdens de vorige dag, gaat de tweede etappe pas vanaf 8.00 uur van start in Belgirate. De route loopt eerst langs het Lago Maggiore en dan over de autobahn richting de Gotthardpas. Vervolgens staan in Zwitserland nog enkele bergpassen op het programma, waarna men bij Weil am Rhein Duitsland binnen rijdt.

De finish van de tweede etappe is in Umkich, vlak bij Freiburg. 

Hieronder enkele foto's van de start.

Etappe 2

Bij de start van de tweede etappe was het een drukte van belang. De deelnemers krijgen dan informatie over de route en tijdens de tweede etappe is de oude Gotthardpas afgesloten vanwege de sneeuw. Gelukkig is er nog een alternatief in de vorm van de nieuwe (geasfalteerde) Gotthardpass en hoeven de deelnemers geen gebruik te maken van de Gotthardtunnel.

Verderop in de route tussen MP 1 en MP 2 moesten uitzetters Tim en Rijanne Rietveld een alternatief zoeken voor twee passen die zijn gesloten in verband met een steenlawine. De deelnemers moeten dan over de autbahn richting Andermatt en kunnen bij de afslag Wassen de Süstenpas oprijden. Onder aan deze pas komen ze bij MP 2, waar de route kan worden vervolgd. Door deze omleidingen zijn er minder zoekfoto's en is er nog meer gelegenheid om van de omgeving te genieten.

hup holland

De tweede etappe gaat van start op de dag dat het Nederlands elftal de eerste wedstrijd speelt voor het Wereldkampioenschap voetbal. Ook in Italië leeft dit en de Nederlandse supporter steken hun voorkeur niet onder stoelen of banken. Gisteren werd onderweg al een spandoek gesignaleerd met een aanmoediging voor de Nederlandse voetbal ploeg.

lekker druk

laatste check

Een vast ritueel is het controleren van de technische staat van de auto. Ook worden vaak de ramen nog blinkend schoon gemaakt zodat er volop zicht is.

lago maggiorre

routeboek

Hier is equipe Klompjan / Bosman wanhopig op zoek naar het routeboek dat zij gisteren hebben gekregen. In dit boek staan zowel de eerste als de tweede etappe en dat was niet tot hen doorgedrongen. Het boek was al in de afvalcontainer beland, maar gelukkig konden ze op pad met het boek van de startofficials. Zij moeten de route nu gaan rijden met de kennis die zij hebben opgedaan tijdens het controleren van de route. Waarschijnlijk wordt het, net als gisteren, weer laat voordat zij in Umkirch aankomen vanavond.

Alle deelnemers vertrekken vandaag uit Belgirate, maar niet iedereen heeft een eigen auto. Muri Arpaci rijdt richting Locarno en haalt daar zijn eigen auto op zodra die is gerepareerd. Equipe 11, Johan Wermink / Martijn Bins, wachten in Belgirate op een telefoontje vanuit Domodossola. Daar staat hun auto bij een VW dealer en zodra met de montage van de waterpomp wordt begonnen kunnen zij afspreken hoe zij hun auto terugkrijgen. Het kan zijn dat deze wordt gebracht, maar een ander alternatief is om alvast met een taxi naar Domodossola te rijden.

In het eerste deel van de route konden de deelnemers nog even genieten van het uitzicht over het meer. De route liep in Noordelijke richting naar Locarno en van daaruit naar Mendrisio en Bellinzona. Daarna stond San Gottardo centraal. Eerst reed men een stuk van de Gotthard autobahn en bij Quinto werd deze verlaten om niet in de files vóór de tunnel terecht te komen. Vanaf de wegen hoog langs de berghellingen had men zicht op de wirwar van wegen vlak voor de tunnel en op de gebruikelijke file. De oude Gotthardpas stond in de route, maar deze karakteristieke pas met keien als bestrating, was vanwege sneeuwval afgesloten. Daarom werd als alternatief voor de nieuwe Gotthardpass gekozen, een brede en geasfalteerde pas, van waaraf regelmatig de oude pas te zien is.

Equipe 67 Rutger en Rogier Kleine Toereers zagen een situatie over het hoofd en zijn toch de oude pas opgereden. Dat lukte redelijk maar net over de helf moesten ze terug omdat de weg met een slagboom was afgesloten. Dit koste hen veel tijd en daardoor kwamen ze te laat aan bij de Meldingspost boven op de Gotthard. Daar werd toch even pauze genomen. Ook bij de tweede meldingspost waren ze nog te laat. De officials waren net een kwartiertje weg, maar het gaf een goed gevoel niet teveel achter te liggen. Even verder, op de Glaubuelenpas, kon Rogier een flink deel van de achterstand goedmaken op de rustige wegen.

Gotthard

bmw m3 csl

Klik HIER voor alle foto's van Etappe 2

Terug naar overzicht