Impressie

De Europarit 2019 gaat bijna van start en er wordt door de organisatie nog volop gewerkt om alles tijdig klaar te krijgen voor de instructie avond die op dinsdag 28 mei wordt gehouden. Dit is het laatste moment voor het vertrek naar het Oostenrijkse stadje Nauders dat vlak vóór de grens met Italië ligt. 

Nauders is een uitstekend uitgangspunt voor prachtige routes door de Italiaanse Alpen en in de eerste etappe zijn de Passo Stelvio, de Passo Gavia, de Umbrailpass en de Ofenpass opgenomen. Tussen deze passen komen de deelnemers in Bormio, waar de Europarit ook al diverse keren te gast was. De route loopt verder door Livigno; een vrijhandelszone die bekend staat om de goedkope brandstofprijzen. Mochten er nog passen gesloten zijn, wat overigens nauwelijks het geval zal zijn omdat ook de Giro Italia dit gebied doorkruist, dan is er vanuit Livigno een uitwijk mogelijkheid door een zeer smalle tunnel. Deze tunnel kent eenrichtingverkeer en mondt uit in Zwitserland.

De deelnemers overnachten minimaal twee nachten in Nauders, waar een viertal hotels zijn gereserveerd die op loopafstand van elkaar liggen. Dit biedt de mogelijkheid om ’s avonds even de andere deelnemers op te zoeken en te kijken hoe zij zich voorbereiden op de etappe van de volgende dag.

Op vrijdag gaat de tweede etappe van start en staan de Zwitserse passen op het programma. Via de Fluela pass wordt het Alpenmassief overgestoken in noordelijke richting om vervolgens over de Oberalppas naar Andermatt te rijden. Begin mei waren deze passen nog gesloten en kon de Meldingspost boven op de pas niet worden bereikt. Via de noordoever van de Vierwaldstätter See loopt de route richting Duitsland waar in Bad Säckingen de derde overnachting is. Ook hier wordt in meerdere hotels overnacht, maar deze hotels liggen wat verder uit elkaar.

Het Zuid Duitse landschap is het decor voor het eerste deel van de derde etappe die zich grotendeels in Frankrijk afspeelt, met als hoogte punt de Grande Ballon. De route voert door diverse franse dorpjes richting Duitsland waar in Saarbrücken zal worden overnacht; dit keer in één hotel.

Zondag starten de deelnemers alweer voor de vierde en laatste etappe en die loopt vooral door Duitsland. Onderweg doorkruist men een spookstad waar de ramen van de huizen zijn dicht getimmerd en waar het gras tussen de betonplaten van de autobahn groeit. Dit geeft een wat macaber gevoel en een eind verderop wordt duidelijk wat er in dit deel van Duitsland gaande is; een bruinkool afgraving. De Meldingspost is ’s middags gepland is bij een toeristisch punt aan de rand van de groeve en van daaruit kijk je uit over een gigantisch gebied waar nog diverse reusachtige graafmachines zijn opgesteld. Om een beeld te krijgen van de grootte van deze machines is bij de parkeerplaats een deel van het rad opgesteld waarmee de bruinkool wordt afgegraven.

Om in latere jaren de route nog eens te kunnen rijden heeft de uitzetter de locatie van deze post aan de rand van de afgraving duidelijk voorzien van een coördinaat, want de route naar dit punt zal over een jaar niet meer te rijden zijn omdat dan het hele dorp van de kaart is geveegd. 

De route terug naar Hellendoorn loopt vooral over doorgaande wegen omdat er toch in korte tijd een behoorlijk grote afstand moet worden overbrugd. Bij restaurant Noabers in Hellendoorn is de finish en daar zullen ook de prijzen worden uitgereikt nadat de uitslag bekend is gemaakt.